Skapande process i ämnet Gestaltning
Då MOTSTÅND presenterades för oss som tema för vårt gestaltningsuppdrag, svämmade idéerna över i mitt huvud.
Uppenbarligen finns det ett stort inneboende motstånd mot många saker i min stortå.
Dagarna innan hade jag om igen (minne från min förra universitetsutbildning) konfronterats med det akademiska språkets rotvälska.
Jag ställde frågan varför behövs detta språk?
Ett svar jag fick var ”Det är för att uttrycka med ett ord vad som annars behöver en lång förklaring”
Sett från min vy är det ett språk som utesluter en stor del av Sveriges befolkning och därmed också ställer de invigda i en speciell position. Ett akademiskt maktspråk.
Frågan till mig själv är:
Finns det ett enklare klarare och mer tillgängligt sätt att uttrycka vad det akademiska språket kan förmedla?
Avgjort, mitt motstånd är att samla in och behandla orden på ett från min syn sett nydanande vis.
Jag började med att läsa avhandlingar inom ämnet bild, jag behövde inte läsa länge för att finna det material jag behövde.
Eftersom jag är uppfostrad i samma skolsystem som nu råder var min första åtgärd att slå upp i ordböcker och få en förklaring på vad orden står för.
Tvärnit och handbroms !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så ska jag inte angripa uppgiften i det första steget.
Jag ska låta orden komma in i mitt liv helt utan förklaring och presentation.
Jag ska prova i munnen, smaka på dom.
Jag ska lyssna på det ljud dom ger.
Jag ska förnimma deras färg.
Jag ska ta in formen av dom.
Jag ska känna den lukt som finns i orden.
Vilken karaktärsegenskaper förmedlar dom?
Alla dessa intryck har jag sedan olika gestaltningsalternativ till
Att göra drakar som ska flyga i den fria luften. Då det akademiska språket presenteras som tungt och svårhanterligt vill jag ge orden möjlighet att flyga fritt.
Att göra en ordbok som bara består av illustrationer av orden.
Att göra ett musikstycke. Det är också en form av att släppa orden fria i positiv glädje.
Att göra ett mönster av orden och trycka ett tyg.
Att göra en skulptur där alla mina iakttagelser skulle få plats att uttryckas.
Till sist får jag foga mig i det samhälle där jag befinner mig och ta reda på vad bokstavskombinationerna verkligen betyder.
Då MOTSTÅND presenterades för oss som tema för vårt gestaltningsuppdrag, svämmade idéerna över i mitt huvud.
Uppenbarligen finns det ett stort inneboende motstånd mot många saker i min stortå.
Dagarna innan hade jag om igen (minne från min förra universitetsutbildning) konfronterats med det akademiska språkets rotvälska.
Jag ställde frågan varför behövs detta språk?
Ett svar jag fick var ”Det är för att uttrycka med ett ord vad som annars behöver en lång förklaring”
Sett från min vy är det ett språk som utesluter en stor del av Sveriges befolkning och därmed också ställer de invigda i en speciell position. Ett akademiskt maktspråk.
Frågan till mig själv är:
Finns det ett enklare klarare och mer tillgängligt sätt att uttrycka vad det akademiska språket kan förmedla?
Avgjort, mitt motstånd är att samla in och behandla orden på ett från min syn sett nydanande vis.
Jag började med att läsa avhandlingar inom ämnet bild, jag behövde inte läsa länge för att finna det material jag behövde.
Eftersom jag är uppfostrad i samma skolsystem som nu råder var min första åtgärd att slå upp i ordböcker och få en förklaring på vad orden står för.
Tvärnit och handbroms !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så ska jag inte angripa uppgiften i det första steget.
Jag ska låta orden komma in i mitt liv helt utan förklaring och presentation.
Jag ska prova i munnen, smaka på dom.
Jag ska lyssna på det ljud dom ger.
Jag ska förnimma deras färg.
Jag ska ta in formen av dom.
Jag ska känna den lukt som finns i orden.
Vilken karaktärsegenskaper förmedlar dom?
Alla dessa intryck har jag sedan olika gestaltningsalternativ till
Att göra drakar som ska flyga i den fria luften. Då det akademiska språket presenteras som tungt och svårhanterligt vill jag ge orden möjlighet att flyga fritt.
Att göra en ordbok som bara består av illustrationer av orden.
Att göra ett musikstycke. Det är också en form av att släppa orden fria i positiv glädje.
Att göra ett mönster av orden och trycka ett tyg.
Att göra en skulptur där alla mina iakttagelser skulle få plats att uttryckas.
Till sist får jag foga mig i det samhälle där jag befinner mig och ta reda på vad bokstavskombinationerna verkligen betyder.
1 kommentar:
jag läser o det ser mycket intressant ut.
jag hittar inte din mejladress, har den nog på kontoret, men där kommer jag inte att vara på ett par dagar, kan du mejla mig så skall jag komma med lite mer utförlig feedback, o ge dig lite tider när jag är på hdk så vi kan snackas.
M
Skicka en kommentar